13.8. 2020
Reklama na internetu je přítomnost i budoucnost. Ale co inzerce v novinách nebo na billboardech?
Ví se, že reklama pamatuje už dávnou antiku, kde místní prodejci vykřikovali hesla k přivolání zákazníků a zároveň vystavovali své zboží před svým krámkem nebo dílnou. V Římě se proslavili takzvaní vyvolávači, kteří z vyvýšeného místa hlásali do davu především politické novinky a informace o blížících se kulturních akcích. Zároveň u toho neopomíjeli reklamní sdělení.
Reklama dnes
V posledních letech se hodně držela tradice tištěných reklam, billboardů. Reklama nás masíruje z televize i rádia. Hlavní reklamní boom posledních let však nepřekvapí. Internet odboural naprosto všechny bariéry mezi inzerentem a zákazníkem. Potenciál reklamy na internetu je obrovský. Každým dnem lidé přicházejí s novou myšlenkou, s novou technologií, která doslova přetrhá dosud zajeté koleje.
Reklama na Facebooku
Například Facebook. Obyčejný Mark z White Plains vymyslel stránku, která měla kamarádům sloužit jako online nástěnka s osobním profilem. Dnes společnost Facebook dávno překonala svou původní myšlenku a stala se doslova továrnou na peníze. Facebooková reklama zažívá zlatý věk - kdo na něm neinzeruje, jako by nebyl. Pokud se navíc dělá reklama dobře, fronta zákazníků na sebe nenechá dlouho čekat.
PPC reklama
U vyhledávačů ale platí to samé. Původní myšlenka souvisela s vyhledáváním informací - zadat heslo do okýnka a rychle najít to, co hledám. To sice platí stále, ale ta reklama. PPC reklamy sebou přináší úžasné možnosti, jak přesně zacílit na daného zákazníka, jak se mu doslova dostat pod kůži.
U této reklamy dávno nejde jen o „vyskakování“ na předních pozicích. Jde o propracovanou logiku, která potencionálního zákazníka masíruje do doby, než vábení nepodlehne. Světy Google a Seznam dnes ovládají remarketing a retargeting. Jde o techniky, které mají za úkol přetavit návštěvníka v zákazníka.
Tištěná vs. internetová reklama
Tištěná reklama je fajn. Díky ní můžeme budovat svou značku, zvyšovat podvědomí o nás jako firmě. Je ale těžko měřitelná. Pokud například vložím své reklamní sdělení do novin, těžko mohu pozorovat, kolik lidí jsem opravdu zasáhl. To samé platí u billboardů. Nebuduji si tím tak síť zákazníků, ale pouze zvyšuji povědomí o sobě, své firmě, své značce.
Rozhodně jde o skvělou cestu propagace. Ulovit zákazníka přímo na konkrétní produkt ale úplně neumí, natož měřitelně. Nabízí se pak otázka - má smysl utrácet za viditelnou reklamní plochu, když je internetová reklama výrazně levnější a efektivnější?
Pro úplnost je třeba dodat, že vybírat mezi tištěnou a internetovou reklamou nejde. Není to rozhodování - buď a nebo. Internetová reklama je povinnost, jakákoliv jiná je jen možným příjemným bonusem.
Jít cestou tištěné reklamy je vhodné, pokud dobře znáte svou cílovou skupinu. Tištěná propagace totiž není ve výsledku vůbec levnou záležitostí. Vyplatí se vám? Má to ten kýžený přínos, jaký očekáváte?
Rozdíl k zamyšlení
Leták skončí nejčastěji v koši. Internetové reklamy se zas tak snadno nezbavíte. Před rozhodnutím, zda inzerovat v novinách nebo v rádiu, se zamyslete, zda máte funkční internetovou reklamu. Pokud ano, dobře si spočítejte, zda se vám tištěná reklama vyplatí. V neposlední řadě nezapomínejte na cílovou skupinu. Právě ta rozhodne o tom, zda tištěná reklama má nebo nemá smysl.