Jednatel Lewestu u výslechu!

29.9. 2019

Jednatel Lewestu u výslechu!

Podnikáte v oblasti online marketingu. V kolik hodin jste se dnes poprvé podíval na internet?


V sedm třicet jako každý jiný den. Je to můj rituál z časů, kdy jsem spoluprovozoval kavárnu. Tam jsem musel být vždy přesně v půl osmé ráno. Dal jsem si voňavou kávu, otevřel notebook a začal vyřizovat provoz kavárny. Zvyk s ranní kávou a otevřením notebooku v půl osmé mi zůstal dodneška, jen místo kavárny řídím digitální agenturu.

Pomáháte firmám s reklamou, děláte jim webové stránky nebo třeba e-shopy. Podstatná část zákazníků jsou budějovické lokální firmy. Proč právě ty musí online řešit? V Budějovicích zná přece každý každého, takže stačí být příjemný na zákazníky a dělat dobře svou práci.

Být dobrou lokální firmou neznamená, že úspěch přichází automaticky. Ano, vaše firma má své stálé zákazníky. Ale pak i další, potenciální zákazníky. A své dodavatele. A všichni ti přímí zákazníci, potenciální zákazníci, dodavatelé chodí na internet. Proto i lokální firma musí být na internetu vidět. Kdo si myslí něco jiného, tomu říkám: vaše věc, ale nevěřím, že byste zůstal do 10 let stále aspoň trochu známou společností. Dokonce ani v místě bydliště o vás lidé nebudou vědět. To konstatuji a za tím si stojím.

Neberu vám nadšení pro obor, kterým se živíte. Dobře, budu se tedy jako majitel firmy na internetu „nějak“ ukazovat. Proč si ale platit agenturu? Stačí se zeptat zaměstnanců, nebo kamarádů a vždycky mezi nimi najdu schopného mladého ajťáka, který se o propagaci mé firmy postará.

Uvedu takový příklad. Děláme školení o online marketingu pro podnikatele i pro různé zaměstnance velkých firem. Zeptám se účastníků: jak se staráte o firemní marketing třeba na Facebooku? Posluchači většinou sebejistě odpoví: „To máme vyřešené, pod každým příspěvkem je přeci možnost zaplatil jeho sponzorování, tak si ho zaplatíme a je to.“ Přesně takto odpovídají. Pochválím je, že je to fajn, ale zároveň je upozorním, že to ještě není facebookový marketing, ale pouze obyčejné sponzorování příspěvku. Pokrčí rameny, že co jako? Ptám se jich proto dál: Jak používáte třeba Facebook Business Manager? A najednou mlčí. Nic. Ticho po pěšině.

Teď budu asi i já jako ten účastník školení a zeptám se: Co to je - ten Facebook Business Manager?

Nástroj, ve kterém spravujete v podstatě vše. Účty pro reklamu, facebookové stránky, pixely (měřící kódy – pozn.red.), katalogy produktů.... Bez něj se neobejdete. Založení je jednoduché, ale musíte vědět, že vůbec existuje. A vědět, jak spravovat data, která z něj získáte, co z nich vyčíst a jak na nich vydělat peníze. Proto je důležitá online agentura, která všechny tyhle věci dělá za vás. Spoluprací s dobrou agenturou můžete jen vydělat. Navíc když zmíněný Facebook Business manager pochopitelně není sám. Takových nástrojů jsou v digitálním prostředí stovky! Každá sociální síť má svoje vlastní pravidla a možnosti. Instagram, Facebook, Youtube... Už z toho je jasné, že jako běžný podnikatel nemáte vůbec šanci všechny online věci znát a aktivně je využívat. Jenom té časové náročnosti! A abyste stíhal sledovat novinky? To je úplně nemyslitelné!

Jak přesvědčíte majitele firem, aby vůbec začal o spolupráci s online agenturou uvažovat?

Když s ním mluvíme řečí jeho kmene. To znamená, že se bavíme o jeho práci, prostředí, konkurenci a zákaznících. A ukážeme mu, kde a jak ho zákazníci hledají na internetu. Ptáme se majitele, jak vlastně měří svou přítomnost ve virtuálním světě? Často odpoví, že neměří, nebo že důležité jsou pro něj hlavně počty přístupů na firemní www stránky. Tak řeknu: Ale pane, vy přeci nepotřebujete klikače, kteří k vám jen přijdou a hned odejdou. Potřebujete zákazníky! S tím souhlasí každý, začneme si proto o tom povídat podrobně. Vysvětlím, že Lewest je především výkonnostní agentura, která hodnotí každého jejich zákazníka. Spočítáme, kolik klientovi návštěvník vydělal, nebo naopak zda nebyl jeho příchod předražený. Nepřesvědčujeme o vzdušných zámcích. Nemluvíme ajťáckou angličtinou. Klientovi ale přinášíme zisk a na to slyší každý.

Jak vlastně vypadá typický zákazník Lewestu?

Jsem velmi pyšný na to, že jako agentura spravujeme mnoho projektu našim kamarádům. Ano, ve světě byznysu by to nebylo nic tak zvláštního. Když ale vezmeme v potaz, že jim dokážeme roky spravovat e-shopy s milionovým obraty a přitom stále zůstat ,,kamarády“, hovoří to o skvěle nastavené firemní kultuře, kterou se snažíme stavět na hodně vysokou úroveň.

Mluvíte se zavedenými firmami. Ale také s těmi, které teprve rozjíždí své podnikání. Doporučíte nějaký osvědčený postup pro začínající firmu? Jak se dobře uchytit?

Za prvé je třeba postavit dobrý web s kvalitním obsahem. Že musí být přizpůsobený zobrazování na mobilech, to snad ani nemusím připomínat. Dnes chodí už více než 60% návštěvníků právě přes mobil. Za druhé: firma bude muset počítat s aktivitou alespoň na sociálních sítí. Tato zásada ostatně platí jak pro začínající firmu, tak i pro firmu s tradicí. Nechat si vyrobit web je skvělé, ale je to podobné, jako když máte v kanceláři vyskládané stohy kvalitních katalogů. Když je lidem nestrčíte pod nos, tak o nich zákazníci neví a nakoupí u konkurence. Bez reklamy na sociálních sítích to dnes nejde.

Jenže právě ze sociálních sítí má řada lidí strach.

Ano, říkají to a myslí si to. Ale když si s nimi povídáte, přijdete na jinou věc. Podnikatel ví, že se prezentovat musí a to i na těch nemilovaných sociálních sítích. Bez nich ale marketing 21.století vážně nefunguje. Takže nakonec se dostanete k tomu, že podnikatel má strach spíše z toho, že „sociální sítě nebude umět“. A že když si na nich není jistý, bylo by příliš drahé svěřit správu nějaké agentuře. To je však velký omyl! Mohu každého ubezpečit, že dobrá a cenově dostupná cesta se najde vždy. I pro podnikatele, který není právě milionář.

Online marketing je hlavně a pouze o Facebooku?

Určitě ne! A nechtěl bych, aby to tak vyznělo. Když to vezmu z pohledu Lewestu, připravujeme marketing tak, že vše musí do sebe zapadat. Připravujeme kvalitní weby, aby vyhovovaly moderním trendům. Pomáháme s vytvářením obsahu. A sociální sítě nejsou jen Facebook. Velký zájem je třeba o Instagram. Zde spolupracujeme se známými a úspěšnými influencery, kteří dokáží získat pro určité typy výrobků velkou pozornost. S úsměvem vzpomínám na klienty, kteří Instagram vyzkoušeli jen na naše doporučení a spíš ze zvědavosti a pak jim překvapením spadla brada. A někdy spadl i jejich přetížený server. Totální šok! Některé kampaně na Instagramu jsou vážně hodně úspěšné a výdělečné. Nesmíme ale zapomínat i na služeby od Google, Seznam.cz, na zbožové vyhledávače jako Heureka, inzertní portály atd.... těch možností je opravdu spousta a pro každého klienta připravíme to, co opravdu využije.

Na co jste v Lewestu hrdý?

Že od nás klienti neodchází. Je to asi otevřenou komunikací, kterou se snažíme dělat. Na začátku spolupráce si s klienty stanovíme cíle a systém osobních konzultací. Vypadá to jako paradox, protože u online agentury by se očekávala pouze virtuální komunikace. Jenže omyl! Osobní kontakty jsou nenahraditelné. Skajpováním se dají vyřešit nějaké provozní věci, s klienty se ale raději vídáme u mé oblíbené kávy. Minimálně jednou měsíčně konzultujeme osobně kampaně. A třeba s majiteli eshopů se musíme potkávat ještě častěji, v jejich oblasti se pořád něco děje. Máme kanceláře v centru Budějovic - a chceme být i v centru online dění.

To vypadá, že máte ještě větší ambice než zůstat jen u tradiční agenturní práce.

Ano. V jeden okamžik jsem si uvědomil, jakou máme ve firmě na jednom místě úžasnou koncentraci opravdu šikovných lidí. Máme specialisty na grafiku. Na programování. Na správu sociálních sítí. Na PPC reklamy a vyhodnocování kampaní. Máme v týmu kolegy s 20 letou zkušeností v oboru, byli u začátků internetu v Čechách a dodnes spravují velmi úspěšné internetové a mediální projekty. A to by byla sakra škoda si to nechat jen pro sebe! V blízké době proto rozšíříme naši činnost o školení online marketingu. Zpřístupníme je i pro zájemce, kteří přijdou takříkajíc z ulice. Zatím jsme školili hlavně firemní klientelu, ale v onlinu se stále děje tolik zajímavého! Na podzim tedy otevřeme tři termíny pro školení na téma sociálních sítí, grafiky a reklamních trendů. Přihlásit se do nich může kdokoliv. V symbolickém účastnickém poplatku bude občerstvení, materiály a hlavně předávání know how. Moc se na to těším.

Mimochodem, na závěr, chtěl jste být vždy podnikatelem?

V naší rodině se traduje taková historka. Byl jsem malý kluk, hrál jsem si venku a šel kolem soused. „Ty, Davide, čím ty chceš vlastně být, až vyrosteš?“ zeptal se mě. A já mu bez přemýšlení odpověděl: „Strejdo, já budu milionářem.“ Je to taková rodinná legrace, ale možná je z ní poznat, že o světě podnikání a obchodu jsem přemýšlel už jako kluk. Co si ale pamatuji úplně přesně je to, že tím milionářem jsem chtěl být prací. Neumím čekat jestli vyhraji v sportce. Raději si za úspěchem dojdu. Ideálně v dobré partě, se silným týmem v zádech, který bere náš job zároveň jako koníček. To je při práci hodně znát a to nyní v Lewestu máme :)

Zajímavosti Aktuality Marketing